VANDRINGSRESA

Vandringsresa till Karlshamn i Blekinge 2022

Postat den 9 augusti, 2022 av admin

Billingens Vandringsklubb har under vecka 31 varit i Karlshamn i Blekinge för att vandra. Vi reste på måndagen först till Klevshult där medhavd fika intogs innan färden bar vidare till Rydaholms Värdshus och lunch. Därefter gick färden mot Karlshamn och Hotell Carlshamn och inkvartering. Innan kvällens middag passade många på att gå runt och titta på stan eller ta en glass på Glasspråmen vid kajen. På kvällens middag hade vi Anki Hansson på besök som visade bilder och berättade om Karlshamn.

Tisdagen gick vandringen på Laxaleden från Hemsjö ner till Elleholm.  Här kunde deltagarna vandra olika sträckor efter egen förmåga. Leden gick längs med Mörrumsåns brusande dalgång, genom odlingslandskap och skogar. Utmed hela leden fanns informationstavlor som berättade om svunna tider och de olika verksamheter som funnits utmed ån. Även laxens historia fanns att titta på i Laxens hus i Mörrum.

På onsdagen åkte vi en guidad tur med bussen i Nordens största safaripark Eriksberg. En entusiastisk guide, Hans Gustafsson, berättade om parkens historia och alla djur där samtidigt som vi åkte runt i den 925 ha stora parken och tittade på allt från visenter, olika sorters hjortar till mufflonfår och vildsvin. Efter rundturen serverades Wallenbergare med tillbehör gjord på dovhjort på Restaurang Visenten. På eftermiddagen kunde de som ville gå en vandring runt Karlshamn på ca 10 km.

Torsdagen var det båt till Tjärö, en ö ute i Blekinge skärgård, och vandring på ön som gällde. Här fanns det också möjlighet till bad i havet, för den som ville, från olika badplatser eller ska vi säga klippor. Det gällde att vara ute i god tid innan båten skulle gå, annars fick man vänta till nästa tur men tack vare Gunnel kom vi alla med och tillbringade hela dagen på ön.

På fredagen vandrade vi utmed Blekingeleden från Järnavik till Ronneby Brunn. För de som gick hela sträckan blev det ca 22 km men de flesta valde olika delsträckor att gå. Leden gick på ett varierat underlag längs stigar och grusvägar genom ett mosaiklandskap av skog, betesmarker, sjöar och små åkrar. Väl framme i Ronneby Brunn fanns det flera små leder att gå i Parken. Många var vi som besökte kafé Mandeltårtan på andra sidan Ronnebyån och passade på att få en bit mat eller en fika. Den som hade tur kunde även få en bit av deras specialitet, mandeltårtan, som gick åt som smör.

På lördagen var det dags att resa tillbaka mot Skövde. På hemvägen besökte vi Vandalorum, ett konst- och designcenter som presenterar framstående nutida formgivare och konstnärer, både svenska och internationella, inom relevanta teman. Efter att ha vandrat runt i de olika rummen serverades sedan lunch på Restaurang Syltan. Sedan var det raka spåret hem.

Vi hade en mycket trevlig resa och stor tur med vädret, ca 20-24 grader och solsken alla dagarna. Fredagen kom det lite regn när vi närmade oss Brunnsparken men det svalkade mest då det ändå var varmt i luften.

Vandringsresa till Mjölby i Östergötland 2021

Billingens Vandringsklubb har under vecka 31 varit i Mjölby i Östergötland för att vandra. Vi reste på måndagen först till Ombergs Ekopark för att vandra några kortare sträckor från Stocklycke. Efter det blev det lunch på Vätterskutan vid Hästholmen. Därefter till Mjölby för inkvartering på hotellet.

Tisdagen gick vandringen på Östgötaleden från Bleckenstad till Skogssjöområdet i Mjölby som är ett naturreservat för ett backlandskap format av inlandsisen. Flera deltagare passade på att bada i Skogssjön. Några vandrade ytterligare 6 km och blev upphämtade med bussen. Onsdagen gick vandringen från Vifolkavallen till Sya och de som valde längsta sträckan vandrade tillbaka till Vifolkavallen. Även denna dag var det möjligt att bada i Skogssjön.

Torsdagens vandring gick till Tinnerö eklandskap som är ett naturreservat nära bebyggelsen i Linköping. Där passerade vi bl a Stora eken som idag är 472 år. När alla kommit i mål reste vi vidare till Gamla Linköping för att tillbringa några timmar i den gamla fina miljön där. Fredagen gick bussen till naturreservatet i Västra Harg. Där Ingrid Martini, som är ordförande i Västra Hargs byalag, tog emot oss och berättade om reservatet och byalaget. Hon berättade vilka leder som fanns med olika längd och guidade sedan de som ville gå den långa sträckan.

På lördagen var det dags att resa tillbaka mot Skövde. Vi valde då att besöka Övralid, Verner von Heidenstams hem. Här delades vi upp i två grupper som guidades samtidigt från olika håll. Det var två mycket duktiga guider, Isak och Oskar, som berättade om Heidenstam och huset på ett mycket inspirerat sätt. Besöket avslutades med lunch på Farfarsstugan. Sedan var det raka spåret hem.

Vi hade en mycket trevlig resa och stor tur med vädret, 20-22 grader och solsken alla vandringsdagarna.

Vandringsresa till Småland 2020

Klubbens vandringsresa till Alvesta i Småland den 3 – 8 augusti 2020.

BF Billingens Vandringsklubb har varit på vandringsresa under en vecka till Alvesta i Småland. Första kvällen vid middagen fick vi besök av Bertil Olsson som berättade om Alvesta, Vilhelm Moberg och Huseby Bruk. Vi har vandrat på två olika delar av Utvandrarleden, dels från Ljuder till Hantverksbyn Korrö, dels från Flåboda till Konga. Vid starten från Flåboda besökte vi först Södras plantskola där Martin Persbeck berättade om hur man driver upp tall- och granplantor från frön. Vi vandrade också på Sigfridsleden från Åryd mot Växjö samt runt Mellansjön och Kojtasjön i Alvesta kommun. Ett besök på Huseby Bruk på fredag eftermiddag var uppskattat. Där finns stora områden med fina trädgårdar och växter. Det var inte öppet på slottet på grund av Corona-viruset, men guiden Tommy Bordon berättade utomhus om brukets historia och dess ägare.

Med en stor buss, där deltagarna hade sin fasta plats, kunde Folkhälsomyndighetens råd om avstånd upprätthållas. Tillgång till handsprit fanns vid båda ingångarna på bussen. På hotellet dukades det med avstånd. Städning fick man begära om man ville ha, för att inte personal skulle komma in på rummet. Deltagarna var mycket nöjda och vi från vandringsklubben är glada att det gick att genomföra resan.

Middag första kvällen på Hotel Rådmannen

2019 års resa gick till Ängelholm den 5 augusti

34 deltagare bodde på Valhall Park Hotel, vandringar på Söderåsen, till Kullens fyr och Axeltorpsslingan. En resa till Hallands Väderö ingick.

Vandringsresan till Nyköping i Sörmland 2018

Lördagen den 11 augusti återvände deltagarna i vandringsresan till Nyköping i Sörmland till Skövde. Efter en vecka med bara solsken och värme möttes vi av regn och åska sista delen av hemresan. Vi bodde på Blommenhof Hotell, som ligger i ett skogsområde men ändock inte långt från Nyköpings centrum. Vid middagen första kvällen berättade Morgan Andersson om Sörmlandsledens tillkomst och arbetet med denna.

Vi fick en härlig vecka med olika vandringar på Sörmlandsleden, de längsta 17 km och med möjlighet att välja kortare sträckor. Första dagens vandring startade utanför hotellet och slutade vid Svärta kyrka efter att vi passerat ”De sjungande stenarna”. Vi gjorde också besök vid Nävsjön och Nävekvarn (vid Bråviken), där vi vandrade tillsammans med Morgan Andersson och några andra guider som berättade om områdena. Vi gick över en lång bro till ön Skäret där vi gick en rundvandring. De som ville fick också möjlighet att bada. Därefter en god lunch hos ”Systrarna Brådhe´s Café”. På kvällen besöktes Nyköpings hamn för att beskåda svenska veteranbilar som ställdes ut. Den varmaste dagen (ca 30 grader) gjorde vi en utflykt först till Stendörrens naturreservat, där vi gick över en hängbro ut på ön Stora Krokholmen, och därefter fortsatte resan till ”Världens ände” Trosa. Sista dagens vandring slutade vid Hosjön i Malmköping, där de som ville kunde ta ett skönt bad. På hemresan besöktes Skoindustrimuseet i Kumla, där vår duktiga guide Lilian Edström berättade om skotillverkningens och Kumlas historia.

%MCEPASTEBIN%

Vandringsresan till Sigtuna i Uppland 2017

Vi bodde på Hotell Kristina i Sigtuna och här fick vi god mat, bra service av mycket trevlig personal samt nära till centrum. Ett stopp på vägen blev det i Enköping där vi besökte Drömparken, en park mitt i centrum med flera hundra växter. Vid middagen första kvällen kom guiden Eva Hjelmer och berättade om Sigtunas historia. Vi gjorde vandringar från Bålsta till Skokloster, från Härjarö till Ekholmen eller en kortare variant som gick tillbaka till Härjarö. Sista dagens vandring gick från Rosersberg förbi slottet vidare till Steninge slott och därifrån till Sigtuna och hotellet. En dag blev det utflykt till Uppsala, där vi startade med förmiddagskaffe på Odinsborg i Gamla Uppsala. Därifrån valde några att ta Eriksleden in till Uppsala och andra följde med bussen in till centrum. Sedan var det fritt val att besöka olika sevärdheter. Många besökte Domkyrkan och flera av deltagarna valde att följa med på en guidad visning i kyrkan. Avslutningsvis på fredagen fick deltagarna en musikalisk underhållning från opera till musical och irländska sånger av operasångarna Josefin Cederwall och Peter Tornborg. Därefter serverades en trerätters middag. Hemresan gick via Surahammar med besök på ITAB för att handla fritidskläder. Lunch på Värdshuset Rondellen innan resan fortsatte till Skövde. Vi hade verkligen tur med vädret, mycket sol lite moln och ganska lagom temperatur för vandring hela veckan. Men på fredagskvällen och hemresan kom regnet!

20161006_093130Sigtuna 042

Vandringsresan till Skåne 2016

BF Billingens Vandringsklubbs resa till Tyringe i Skåne tycks ha blivit en fullträff med nöjda resenärer. Förutom vandringar utmed kusten från Brantevik genom Simrishamn till Vik, från Brösarps norra backar till Haväng, upp på Stenshuvud till Kivik och runt Finjasjön, så fick deltagarna uppleva Hov-turnén med artister som Willy Crafoord, Danne Stråhed, Gunhild Carling, Kristin Amparo, Niklas Lind och Olle Linder

Vi gjorde också en rundresa till Johannamuseet i Skurup, Fars Hatt vid Rydsgård där vi intog en god lunch, vidare till Ystad för en promenad på gågatan och därefter till Ale stenar. Där fick vi uppleva resans regn och blåst, tyvärr. Annars hade vi tur med vädret på vandringsdagarna.

På kvällarna underhöll Helena Danielsson oss med musik och allsång. Sista kvällen var det en trubadur, Bo Göran Svensson, som sjöng och berättade om egna visor.

IMG_0202 (2)

BF Billingens Vandringsklubbs resa till Arvika 27 juliHela gruppen

Inför vandringsresan genomfördes en träningsvandring med start från Billingehov och en informationsträff för deltagarna. Resan startade på måndagen kl 09.00 och vid ankomsten till Arvika besöktes först Rackstads Café och Rackstads Museum, där vi fick en intressant information om museet och dess konstnärer av Else-Marie Svensson. Därefter inkvartering på Spa Hotell Scandic. Vid middagen på kvällen berättade Sune Johansson om Arvika, både historiskt och i nutid.

Tisdag morgon var det dags för första vandringen som gick på Pilgrimsleden från Stömne i Säffle kommun och norrut. Det fanns varje vandringsdag möjlighet att vandra olika långa sträckor för att alla skulle kunna vara med, även om man inte var så van att vandra.

Onsdagen startade vandringen från Jössestugan vid sjön Racken. De som skulle gå den långa vandringen fick ett riktigt äventyr eftersom det hade tagits ned skog och en stig på slutet som fanns på kartan inte fanns i verkligheten. Men allt gick bra och det var inga sura miner.

Torsdag förmiddag var fri för egna aktiviteter och efter lunch på hotellet for vi med bussen till Rottneros Park. Vädret som varit lite småmulet fram till dess ändrade sig plötsligt och det blev ett strålande solsken. Efter att vi vandrat i parken i några timmar var det dags för teater i Teaterladan. Västanå teater spelade Lomjansguten och det var en föreställning utan dess like. En verklig höjdpunkt!

Fredag morgon med strålande sol gick färden till Gunnarskog. Vid Larstomta Vandrarhem fick vi information av Håkan Wahlberg om vandringsleden och sevärdheter utmed leden. De flesta tyckte det var den finaste vandringen. De som gick längst fick en vandring på ca 24 km som avslutades med kaffe och våffla vid Hembygdsgården.

Lördag morgon var det så dags för att starta hemresan som dock inte gick raka vägen utan först ett besök på Klässbols linneväveri med guidning av Cenita Johansson Åsen (4:e generationen efter grundaren Hjalmar Johansson). Därefter bar det iväg till LM Ericssons Minnesgård i Värmskog där Lars Liljestrand guidade oss. Färden gick vidare till Värmskogs Café för att smaka på den berömda räksmörgåsen där. Eftermiddagsfika blev det sedan vid Picassomonumentet i Kristinehamn innan vi anlände till Skövde nöjda och belåtna med resan.