Verksamhetsberättelse 2012

Flygsäsongen 2012

Den gångna säsongen blev lite annorlunda då några av våra medlemmar av olika skäl inte kunde tävla med sina duvor fullt ut. Men inför kommande säsong ser vi fram mot att alla kommer med och med detta får vi ännu trevligare vid insättningarna i klubbhuset.

När vårsolen blev allt mer intensiv och de första knopparna var på väg att spricka ut var det full fart i duvslagen. De första ungarna kläcktes och visst kunde vi alla se framtida toppduvor, efterhand som ungarna växte till sig. Snart nog var de gamla duvorna i luften och träningarna igång. Som vanligt kände de flesta av att det är för lite tid för träning, innan det är dags för tävlingsstart. Några medlemmar fick också påhälsning av rovfågel.

När väl tävlingssäsongen kom igång blev det hyggliga flygningar, med god hemkomstprocent. Tävlingsprogrammet kunde genomföras som planerat även om några helger bjöd på svåra förhållanden. Ett utmärkt arbete från flygledarnas sida bidrog till att vi kan lägga en godkänd säsong bakom oss.

Omfattning

Totalt genomfördes 19 tävlingar med gamla duvor. På de 19 tävlingarna korgades 1 456 duvor. Ungduvemästerskapet omfattade 4 tävlingar med totalt 375 duvor.

Flygningarna

Maj

Säsongspremiären genomfördes som vanligt från Storfors den 19 maj. Först ut är 3-singelduvorna som ger sig iväg klockan 08.00. I burarna finns 31 duvor som lämnar uppsläppsplatsen i en svag SV vind med växlande molnighet. Med bra fart närmar sig duvorna Skaraborg. Klockan 09.50 landar segrarduvan hos Svante med en hastighet på 1 223 meter och han fyller också på prislistan med ytterligare fem duvor före Lisbeth o Åke som tar platserna sex till nio. Hans stämplar tionde duvan. Zdravko blir 13:e, Artur 16.e, Sune 17:e och Kasper 20:e. 26 duvor på tävlingstid.

Till släpp två från Storfors samma dag kom 124 duvor till start och lämnade burarna klockan 08.30. Även här är marginalerna mellan duvorna små. Svante har de första 21 duvorna med segrarduvan på slaget klockan 10.19 med en hastighet av 1 234 meter och lägger med detta grunden för klubbmästerskapet. Lisbeth o Åke blir 22:a, Artur 49:a, Sune 52:a, Kasper 54:a, Zdravko 58:a och Hans 65:a. När tävlingstiden går ut finns 119 duvor på slagen. En helg som gav en bra start på säsongen och med god hemkomst.

Helgen efter den 26 maj stod Lesjöfors på programmet. Klockan 06.00 öppnades lämmarna för 38 deltagande 3-singelduvor. Det hade blivit varmare i luften och vinden var nu frisk NO, med enstaka moln på himmelen. Att det skulle bli en tävling med höga hastigheter var tipset denna lördag. Snabbast var duvorna som kom till Tibro där Lisbeth o Åke hade första duva på slaget klockan 07.55 med hastigheten 1 496 meter. Till Tibro går också platserna två och fem. Artur blir 3:a, Casper 4:a, 8:a och 10:a. Svante 6:a och Sune 7:a och 9:a. En bra fördelning mellan medlemmarna på 10-bästalistan. Hans flyger in på 13:e plats och Zdravko blir 22:a. 30 duvor på tävlingstid.

Klockan 06.30 kommer 142 duvor från släpp två i luften och är snabbt iväg från Lesjöfors. Svante har duvorna i utmärkt form och stämplar de 14 första duvorna. Segrarduvan landar klockan 08.26 och hastigheten blir 1 546 meter. Lisbeth o Åke blir 15:e, Artur 23:a, Kasper 25:a, Hans 27:a, Zdravko 42:a, Sune 46:a och Jimmy 103:a. 120 duvor på tävlingstid är godkänt.

Juni

Helgen den 2 juni har vi kommit upp till Ludvika med våra duvor. En frisk NV vind och en växlande molnighet ger duvorna som släpps klockan 07.30 extra fart på väg till slagen. 34 duvor kommer till start i 3-singeltävlingen. De fem första duvorna kommer till Askerstorp där Hans första duva landar klockan 09.02 med den höga hastigheten på 1 671 meter. Lisbeth o Åke tar platserna sex till nio och Casper kniper tiondeplatsen. Svante blir 11:a, Sune 18:e, Artur 22:a och Jimmy 24:a. 31 duvor på tävlingstid.

Ytterligare en tävling står på programmet från Ludvika denna lördag. Klockan 08.00 är 111 duvor i luften med god fart söderut. Med 1 585 meter i minuten ser Lisbeth o Åke de fem första duvorna landa på Tibroslaget med segrarduvan på inflyget klockan 10.06. Svante tar resterande platser på ”tiolistan”. Kasper blir 18:e, Hans 19:e, Jimmy 36:a, Artur 44:a och Sune 51:a. Bra hemkomst med 102 duvor på tävlingstid.

Den 9 juni är det dags för den första allianstävlingen från Rättvik, med distrikt åtta. Mulet väder med regn och svag S vind gör att duvorna kommer iväg först klockan 09.30. De 87 duvor har att möta, inte bara regn utan också lokal åska som gör att det blir en spridd hemkomst. Svante tar förstaplatsen med 1 074 meter då hans första duva landar 14.02. Hans tar platserna två till sju och tiondeplatsen på ”tiolistan”. Svante tar också placeringarna åtta och nio. Lisbeth o Åke blir 14:e, Kasper 34:a, Artur 47:a och Zdravko 64:a. Efterhand som vädret blev bättre landade allt fler duvor på slagen. När tävlingstiden gick ut hade 77 duvor registrerats.

Vädret gjorde att tävlingen från Storfors flyttades till fredagen den 15 juni. 138 duvor kom till start i en svag SV vind, med några moln på himlen. Luckorna öppnades 06.30 och Hans hade segrarduvan på slaget klockan 07.46 med en hastighet på 1 167 meter. Hans tog också placeringarna sju till åtta. Lisbeth o Åke blir nio och tio på ”10-listan”. Svante blir 12:a, Artur 47:a, Kasper 50:e, Jimmy 90:e och Zdravko 107:a. Bra hemkomst med 130 duvor på tävlingstid.

Sista helgen i juni står tre flygningar på programmet. Den uppskjutna Nationalen från Duvberg är först ut med uppsläpp klockan 07.30 den 30:e juni. 654 duvor finns till start varav 27 från BF Billingen. Väderprognosen är en måttlig SV vind med växlande molnighet. Ett stort grattis får vi säga till Hans som blir Nationalvinnare och har duvor också på 3:e, 8:e, 15:e och 18:e plats. Svante blir 11:a, 17.e och 34:a. Lisbeth o Åke tar platserna 39 och 40. Tävlingen ingår också i Alliansmästerskapet. Klubben hade 23 duvor på tävlingstid.

En allianstävling från Rättvik står också på programmet denna helg. Klockan 08.15 ger sig 58 duvor iväg mot sina slag. Hans har de första sex duvorna, med segrarduvan på inflyget klockan 11.20 på 1 268 meter. Lisbeth o Åke tar placeringarna sju till tio. Svante blir 11:a, Kasper 34:a och Artur 37:a. 52 duvor på tävlingstid.

Kvar denna helg är 3-singeln som också släpptes från Rättvik klockan 08.15. I korgarna finns 24 duvor. Klockan 11.19 landar vinnarduvan hos Hans på 1 273 meter. Hans tar också platserna två till fem. Lisbeth o Åke tar placeringarna sex till nio. Svante blir 11:a, Artur 17:e och Kasper 19.e.

Juli

Juli är en semestermånad för många, men inte för våra kära duvor som får en sen semester, i slutet av augusti. Månaden inleds med en Allianstävling den 6:e från Rättvik. Duvorna, 76 stycken, kan se fram mot en flygning med svag NO vind och mulet, med risk för regn på eftermiddagen. Klockan 06.30 är duvorna i luften och med den svaga vinden i ryggen är det full fart mot de olika slagen. Vinnarduvan kommer till Lisbeth o Åke klockan 09.56 på en hastighet av 1 350 meter. Svante tar placeringarna två till fem. Artur blir sexa. Kasper 13:e och Hans 21:a. 62 duvor på tävlingstid.

Vi skriver nu lördagen den 14 juli och duvorna har transporterats till Lesjöfors. Svag växlande vind och lätt molnighet är förutsättningarna för flygningen. I korgarna finns 72 duvor, ivriga att ta sig hem och möjligheten till detta ges 07.30. I Tibro registrerar Lisbeth o Åke den vinnande duvan klockan 09.54 med hastigheten 1 198 meter. Även andra och tredje duvan landar i Tibro. Svante tar placeringarna fyra till sex. Hans har sin första duva som nummer sju. Jimmy är tillbaka på tävlingsbanan med en 60: e plats. 65 duvor på tävlingstid.

Söndagen den 15.e är det dags för årets andra National. Duvsverige har skickat 416 duvor till Östersund för att ta upp kampen om Nationalsegern. Meteorologerna hade lovat hyggligt väder på tävlingsdagen men missade att det kom att regna i Dalarna större delen av dagen. Med detta fick duvorna en mycket svår uppgift vilket innebar en spridd hemkomst med stora tapp. Klockan 04.30 var duvorna i luften varav 21 från klubben. Efter nästan nio timmar i luften stämplar Svante första duvan klockan 13.26 med hastigheten 991 meter.  Svante har också duvor på 2:a, 6:e och 8:e plats. Lisbeth o Åke blir 3:a, 5:a och 9:a. Hans tar 4:e, 7:e och10:e platsen. I den totala Nationalen tar Svante fina placeringar med en 7:e och 22:a plats. Lisbeth och Åke tar placeringarna 25 och 40. Hans blir 54:a. Endast tio duvor hemma på tävlingstid i klubben. Flygningen var också en Allianstävling.

Återigen är det dags för en Allianstävling från Rättvik i samarbete med distrikt åtta. Vädret gör att flygningen flyttas till söndagen den 22:a. I en svag SV vid med växlande molnighet går duvorna till väders klockan 06.00. I korgarna finns 80 duvor som under goda förhållanden ger sig iväg söderut. Klockan 09.18 kan Hans se första duvan landa på 1 187 meter och har ytterligare sju duvor i prislistan före Svante som blir åtta. Lisbeth o Åke blir 12:a. Kasper registrerar sin första duva som nummer 39 och slår med detta pappa Artur som blir 55:a. 73 duvor på tävlingstid.

Vi är nu framme vid den sista helgen i sommarmånaden juli som också är starten för tävlingarna med ungduvorna. Först iväg från Storfors den 27:e är 100 gamla duvor som i svag SO vind och några moln på himmelen ger sig iväg klockan 06.00. Till Furulund och Svante kommer vinnarduvan klockan 07.54 på en hastighet av 1 174 meter. Lisbeth o Åke får se sin första duva som nummer 13. Hans blir 45:a. Zdravkos första duva landar som nummer 60. En jämn tävling där sekunderna avgör placeringarna. 87 duvor på tävlingstid.

Den första ungduvetävlingen från Storfors samma dag hade samlat 140 duvor. Klockan 06.15 var ungarna i luften. Som många gånger tidigare tog ungarna ut svängarna ordentligt. En ensam unge dök upp hos Hans klockan 08.16 och vinner på 734 meter. Svante blir 5:a. Lisbeth o Åke 7:a, Kasper 14:e och Zdravko 25:a. Endast 51 ungar på tävlingstid vilket visar på svårigheten att tävla med ungduvor.

Augusti

Första flygningen i augusti går från Lesjöfors den 4:e där 118 gamla duvor finns för start i korgarna. En svag SV vind och ett och annat moln på himmelen möter duvorna när korgarna öppnas klockan 06.00. Hans tar de tre första platserna med första duva klockan 08.13 och hastigheten 1 038 meter. Lisbeth o Åke tar 4:e platsen. Svante blir 14:e, Artur 45:a, Kasper 60:e och Zdravko 74:a. Lite svårare med hemkomsten med 86 duvor på tävlingstid. Men de flesta duvorna var på sina platser på slagen före mörkret.

Till ungduvesläppet samma dag kom 91 duvor till start. De lämnade Lesjöfors klockan 06.30 och även denna helg tog ungarna sina svängar. Fortast svängde de mot Askerstorp där Hans hade vinnarduvan 08.55 på 950 meter. Svante blir 10:a. Lisbeth o Åke 11:a, Kasper 22:a, placeringen före pappa Artur. Zdravko har sin första ungduva som nummer 38:a.

Ludvika är nästa uppsläppsplats för såväl gamla som unga duvor. Dimman som är vanlig vid den här tiden på året gjorde att duvorna kom iväg något senare än beräknat. Svag V vind och växlande molnighet var det som erbjöds duvorna. Först iväg från Ludvika med start 09.00 var de 84 gamla duvorna som med god fart gav sig iväg söder ut. Först kom de till Hans som hade vinnarduvan på inflyget klockan 11.02 på goda 1 262 meter. Lisbeth o Åke tar 9:e platsen och Svante blir 24:e. Denna helg är Artur bäst i familjen Chlon och tar plats 51, medan Kasper är sekunderna efter och blir 52:a. Bra hemkomst med 81 duvor på tävlingstid.

En halv timma senare klockan 09.30 ger sig 68 ungduvor iväg från Ludvika. Med två flygningar i vingarna kommer erfarenheten och med detta bättre resultat. Hans tar även hem topplaceringarna för ungduvorna med första duva klockan 11.39 på goda 1 196 meter. Lisbeth o Åke blir 16:e, placeringen före Svante. Kasper är åter först i Eggby och blir 30:e, Artur blir 43:a. En fullt godkänd tävling av ungarna med 58 duvor på tävlingstid.

Vi skriver nu söndagen den 19 augusti. Efter en lång säsong har medlemmarna korgat sina duvor för sista gången detta flygår. Såväl duvor som medlemmarna har kämpat hårt sedan tävlingsstarten i mitten av maj och ser nu fram mot lite vila och återhämtning. Men först skall sista tävlingsdagen genomföras duvorna finns än en gång i Lesjöfors där 91 gamla duvor ger sig iväg klockan 08.00 med växlande vindar och kan också se ett och annat moln om de kastar en blick uppåt. Denna flygning fick vi vänta en stund längre än vad vi kalkylerat med. Något hade stört duvorna på vägen hem. Först klockan 10.19 stämplar Hans vinnarduvan på måttliga 994 meter. Svante flyger sina duvor till en 5:e plats. Lisbeth o Åke blir 9:a, Kasper 41:a, Artur 47:a. Trots lite låga hastigheter blev hemkomsten god med 81 duvor på tävlingstid.

Ungduvesäsongen avslutas med 76 duvor till start. Klockan 08.30 lämnar ungarna Lesjöfors. Hans stämplar vinnarduvan klockan 10.56 på 946 meter och tar med detta sin fjärde raka vinst med ungduvorna. Lisbeth o Åke tar 5:e platsen, Svante blir 11:a, Artur följer tätt efter på en 13:e plats och Kasper tar plats 14. 58 duvor på tävlingstid.

Sammanfattning

En sammanfattning av flygsäsongen visar att Hans är i topp med gamla duvor med nio vinster. Svante flyger hem sex och Lisbeth o Åke fyra förstaplatser. Bland ungduvorna dominerar Hans med att ta hem segern på alla fyra tävlingarna.

Hans vinner 3-singeln genom delseger i den sista tävlingen.

Bästa gamla duva och bästa 1-åring har Svante på sitt slag, medan bästa ungduva har sin sittplats hos Hans.

I Alliansmästerskapet med distrikt åtta tar Svante det totala mästerskapet med Hans på andra- och Lisbeth o Åke på tredjeplats. Hans tar två- och Lisbeth o Åke en delseger.

Hans vinner ytterligare en Nationaltävling. I år från Duvberg. Svante är bäst i klubben från Östersund med en 7:e plats. Båda placeringarna är mycket bra då det var konkurrens med duvor från hela Sverige. Svante blir 2:a, Hans 3:a och Åke 6:a i den sammanlagda tävlingen om Nationalmästerskapet norr.

Utställningar

Klubben har en tradition att delta i Mölndals utställning. I år var det en Jubileumsutställning då klubben fyllde aktningsvärda 90 år. Lisbeth o Åke tar fyra förstaplatser i klasserna ungduvor honor, 20-50 mil honor, avel hanar och avel honor. I klasserna ungduvor honor och avel hanar blir det andraplatser.

Marknadsföring

Som vanligt har klubben varit aktiva inom detta område. Verksamheten har speglats i lokaltidningar och förbundstidningen. Intresset har varit stort för de föreläsningar och kåserier som klubben genomfört. Till detta kommer ett antal slagbesök hos medlemmarna.

Under året har en uppdatering skett av hemsidan med ny adress som du når på bfbillingen.se och är värt ett besök.

Representation

Åke har ingått i förbundets redaktionskommitté och Hans i förbundets valberedning. Hans och Svante har ingått i distriktsstyrelsen. Hans och Åke representerade klubben vid förbundets årsmöte i Åhus.